Inspirace, Lifestyle

Jak si doma vytvořit klidné jógové zákoutí

Helena Ježková

V dnešní uspěchané době, kdy jsme zavaleni povinnostmi, není jednoduché najít si čas sami na sebe. Přitom věnovat čas pouze sami sobě je důležité právě proto, abychom dokázali zvládat všechny úkoly běžného dne. Jedním z nejlepších způsobů, jak se odreagovat a zklidnit mysl, je pravidelně cvičit jógu. Co když ale není čas jezdit na pravidelné lekce? Vytvořte si klidné jógové zákoutí u vás doma. 

Jóga je skvělým prostředkem pro fyzickou i mentální stabilitu, udržuje zdravé fyzické tělo a klidnou mysl. Jóga je dobrá na všechno, postupně vám zlepší životní styl, říká český učitel jógy Václav Krejčík. Dalším z benefitů pravidelného cvičení jógy je získání životního nadhledu. Většina z nás však nemá dostatek odvahy cvičit doma. Přitom právě domácí prostředí, kde se cítíme nejlépe, je tím nejlepším místem, kde rozvíjet svou praxi. Připravte si svůj koutek s podložkou a začněte s osobní jógovou praxí. 

1. Najděte si klidné místo 

Zvolte si nejklidnější koutek ve vašem domě nebo bytě, ideálně takový, kde vás nebude nic rušit. Najděte si místo, kde je hodně denního světla. Slunce a dostatek vitamínu D má na nás blahodárné účinky a zlepšuje náladu. 

Zdroj: Witanddelight

 

2. Přineste kousek přírody 

Dánský spisovatel Tor Nørretranders řekl: „Když se nadechneš, dotýkáš se částí planety vnitřkem svého těla.“ Přineste si domů rostliny a dotýkejte se co nejčistšího vzduchu! Kromě toho, že květiny snižují stres a vyrábějí kyslík, také významně eliminují škodliviny ve vzduchu. Podle výzkumu s názvem Čisté ovzduší, který provedla NASA, bychom na každých 10 metrů čtverečních měli umístit alespoň jednu účinnou pokojovou rostlinu. Mezi pokojové rostliny, které čistí vzduch a zároveň jsou nenáročné na pěstování, patří: 

  • Tchýnin jazyk – Ze vzduchu umí odfiltrovat běžné domácí toxiny, jako je formaldehyd, trichlorethylen a benzen. Tchýnin jazyk můžete mít přímo v ložnici, na rozdíl od většiny pokojovek totiž v noci přijímá oxid uhličitý a vypouští kyslík. 
  • Palma Areca – Zvlhčuje vzduch a odstraňuje z něj chemické toxiny. Je to vhodná pokojovka pro osvěžení vzduchu. 
  • Šplhavnice zlatá – Má schopnost pročistit vzduch v místnosti a chrání před škodlivinami v podobě xylenu, benzenu a formaldehydu. 

Rostliny a přírodní prvky mají též terapeutický účinek. Do svého zákoutí můžete umístit kamenné sošky, například sochu Buddhy, dřevěné doplňky a svíčky.

klidné jógové zákoutí
Zdroj: Pinterest

 

klidné jógové zákoutí
Zdroj: Pinterest

 

3. Vybavte se přikrývkami  

Polštářky a přikrývky k józe patří, a navíc vytvářejí útulnou atmosféru. V klidné pozici šavasánapři níž uvolníte celé tělo, je příjemné si podložit hlavu polštářem přikrýt tělo dekou. 

klidné jógové zákoutí
Zdroj: Blog.joybird.com

 

4. Vůně dělají zázraky  

Pořiďte si esenciální oleje a provoňte si svůj koutek. Čich je náš nejaktivnější smysl a jako jediný ze všech smyslů je napojen na limbické centrum v mozku. To znamená, že různé vůně na nás mají různé účinky. Pomocí aromaterapie se tak můžeme zbavit únavy, stresu a podobně. Čichová paměť je velmi silná, takže pokud si navodíte příjemné pocity u konkrétní vůně a ucítíte ji někdy jindy, příjemné pocity se vám vybaví také.  Vyberte si vůni, která vám navodí dobrou náladu. Více o vůních si můžete přečíst zde. 

klidné jógové zákoutí
Zdroj: Unsplash

 

5. Sežeňte si pomocníky  

Knihy, meditační korálky nebo mobilní aplikace. Objevte různé nástroje, které vám pomohou se zklidněním mysli. Pro samotnou meditaci doporučuji výbornou aplikaci Headspacejež vás zábavnou formou naučí různé techniky meditace. Sedět tiše jen se sebou samým je pro většinu z nás velmi náročné. Ale právě tyto okamžiky jsou pro nás tak důležité! 

Zdroj: Unsplash